2 May 2024 Informes

Auditoria operativa del programa 421.70, “Infraestructures educatives”. Exercicis 2021-2022

València, 2 de maig de 2024.- La Sindicatura de Comptes ha realitzat una auditoria operativa que té per objecte emetre conclusions sobre el grau de compliment dels objectius del programa 421.70, “Infraestructures educatives”, a 31 de desembre de 2022. La principal problemàtica sobre la qual actua aquest programa és la de millorar la qualitat del servei educatiu a través de les infraestructures dels centres públics de tots els nivells educatius. Aquestes actuacions es duen a terme tant en centres de nova construcció com en centres existents, a fi d’eliminar els “barracons” (aules prefabricades) i prioritzar la supressió del fibrociment i la millora de l’accessibilitat en les infraestructures educatives. Des de 2018, aquestes actuacions es duen a terme tant per la mateixa conselleria amb competències en matèria educativa com pels ajuntaments que s’adhereixen al Pla Edificant.

L’informe detalla 24 conclusions, entre les quals podem destacar les següents:

  • Conclusions generals. La Generalitat Valenciana ha millorat la xarxa d’infraestructures educatives a través de l’execució de diverses obres de gestió pròpia, la majoria de les quals encaminades a erradicar els barracons endèmics i a construir nous centres educatius en aquells municipis amb necessitats d’escolarització, si bé hi ha actuacions prioritàries pendents d’executar que s’abordaran en els pròxims anys. D’altra banda, la Generalitat, a través del Pla Edificant, delega les seues competències en matèria d’infraestructures educatives en favor de les entitats locals que de manera voluntària s’adhereixen a aquest pla. No obstant això, l’alta càrrega burocràtica que suposa la formalització i l’execució dels acords ocasiona que les actuacions no es puguen desenvolupar en els terminis fixats.
  • Mapa d’infraestructures educatives. Las principals actuacions del programa 421.70 són les previstes en el “Mapa d’infraestructures escolars” de 2016, que prioritzava un total de 240 actuacions. D’aquestes, a 31 de desembre de 2022 s’han acabat 81 actuacions amb un cost de 248,6 milions d’euros, la major part consistents en ampliacions i en noves construccions. La resta, 159 actuacions, està en diferents fases. Destaquen les obres del Pla Edificant (executable fins a 2029). A més, s’han acabat 23 actuacions no previstes en el mapa inicial.
  • Barracons. El mapa d’infraestructures escolars de 2016 va detectar que, en el curs 2016/2017, hi havia 158 centres educatius públics construïts amb barracons amb un total de 929 aules prefabricades. En el curs 2021/2022 hi havia 51 centres amb un total de 306 barracons, per la qual cosa s’ha produït una disminució de 107 centres i de 623 aules prefabricades. A més, hi ha 52 centres amb 489 barracons temporals per obres de diversa naturalesa.
  • Pla Edificant. El Decret Llei 5/2017 preveia una dotació pressupostària de 700 milions d’euros durant el període 2018-2022, si bé modificacions posteriors en 2019 i en 2022 han ampliat la dotació a 1.700 milions d’euros i el termini d’execució fins a 2029. A 31 de desembre de 2022 s’han formalitzat 725 actuacions amb un pressupost de 846,7 milions d’euros sobre el qual s’han reconegut obligacions per 293,3 milions d’euros, la qual cosa representa un grau d’execució pressupostària del 35%, que pot considerar-se baix, si bé el programa Edificant té un període d’execució fins a l’any 2029. Si comparem l’execució pressupostària amb la dotació econòmica total i amb l’import formalitzat, els nivells de desenvolupament del Pla serien del 17% i del 24,2%, respectivament. La major part de les actuacions són per reformes, encara que l’import executat es concentra en les obres de reposició i construcció de nous centres. El període mitjà de pagament és de 231 dies, la qual cosa comporta un alt risc de morositat i d’interessos.
  • Oferta de places escolars. Les actuacions realitzades, en execució o previstes tant directament per la Generalitat com per mitjà del Pla Edificant, augmentaran l’oferta de places escolars a la Comunitat Valenciana, si bé hi ha alguns municipis sobre els quals és necessari preveure o agilitzar determinades actuacions per a ajustar l’oferta a la possible demanda d’escolarització en funció del nombre de la població efectiva a la qual han d’atendre.
  • Assoliment dels estàndards constructius adequats. A 31 de desembre de 2022 s’han executat 213 actuacions per a l’eliminació de fibrociment en centres educatius públics i en queden pendents d’executar 40, per la qual cosa el grau d’execució és del 84%. Quant a l’eliminació de barreres arquitectòniques, el pla d’actuació preveu un total de 565 actuacions de molt diferent índole, de les quals 112 es van executar en el període 2015 a 2019 i 453 estan previstes per al període 2020 a 2024 (114 estan acabades i 111 estan en fase de finalització durant 2022).

L’informe inclou també 13 recomanacions, entre les quals podem destacar:

  • La Generalitat hauria d’elaborar una planificació estratègica en els termes de la Llei 1/2022, de 13 d’abril, de Transparència i Bon Govern de la Comunitat Valenciana. D’altra banda, els pressupostos anuals han d’atendre els objectius del programa 421.70 de manera més concreta i incloure els indicadors que permeten l’anàlisi sobre la gestió i execució del programa en termes d’economia, eficiència i eficàcia.
  • La Conselleria d’Educació, Universitats i Ocupació hauria de comptar amb els mecanismes adequats relatius a la planificació detallada i programada que incloga la previsió, gestió i execució de les actuacions necessàries sobre les infraestructures educatives amb l’objectiu que els municipis de la Comunitat Valenciana disposen, en el menor termini de temps possible, de les places escolars suficients d’acord amb la població real a la qual han d’atendre.
  • En relació amb el Pla Edificant, la Conselleria d’Educació, Universitats i Ocupació hauria d’establir procediments que reduïsquen l’elevada càrrega burocràtica de la seua tramitació i que permeten que les actuacions s’inicien en el menor temps possible a fi de millorar l’eficiència i eficàcia en la gestió.
  • La Conselleria d’Educació, Universitats i Ocupació ha de comprovar la documentació justificativa del Pla Edificant segons requereix el Decret Llei 5/2017, com a procediment previ i complementari al control posterior que la Intervenció General de la Generalitat hauria d’incloure en els seus plans de control financer.


Per a vore l'informe complet, feu clic ací: Auditoria operativa del programa 421.70, “Infraestructures educatives”. Exercicis 2021-2022


NOTA

Aquest resum pretén ajudar a comprendre els resultats del nostre informe i facilitar la tasca als lectors i als mitjans de comunicació. Recomanem llegir l’informe complet per a conéixer el veritable abast del treball realitzat.